Holidays in the USA - Reisverslag uit Stamford, Verenigde Staten van Jan Kooloos - WaarBenJij.nu Holidays in the USA - Reisverslag uit Stamford, Verenigde Staten van Jan Kooloos - WaarBenJij.nu

Holidays in the USA

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Jan

04 Januari 2014 | Verenigde Staten, Stamford

Het was best wel apart om de feestdagen door te brengen in de States. Ten eerste omdat je normaal altijd wel thuis bent en ten tweede omdat ze het hier een beetje anders vieren. Met kerst waren wij weer terug op de camping in Palm Bay. Rare kerst want het was 30 graden zon. We waren uitgenodigd om op kerst avond langs te komen bij Robert en Sheila. Twee mensen die ook op de camping wonen. Wij dachten dat iedereen van de camping samen kerst avond vierde. Floris en ik waren er heen gegaan, bleek dat het gewoon kerstavond was voor hun gezin. En ze hadden zelfs cadeautjes voor ons. Wij waren zeer vereerd en het was heel gezellig. Ze hadden allemaal cadeautjes voor elkaar en heel veel lekkere hapjes. Niet echt een maaltijd. Zo vierde zij altijd kerst.

Eerste kerstdag was het wel met iedereen van de camping samen. Ze hadden buiten in de zon een grote tafel en iedereen nam wat eten mee. Er zaten zo 50 man. Er was van alles te eten. Kalkoen, taart, noem t maar op. Vooral veel zoete dingen. Aan het einde van de middag zaten F en ik behoorlijk vol door het calorie rijke eten, de biertjes en de felle zon. Savonds zijn we nog even naar Key West bar geweest waar we als laatste naar huis werden gestuurd door de barman die wilde gaan sluiten. Uiteindelijk was het een hele gezellige en leuke kerst.

Tweede kerstdag doen ze hier niet aan dus toen we waren uitgeslapen zijn we de spulletjes gaan inpakken, hebben we snel nog een cadeautje voor Robert en Sheila gescoord en zijn we weer gaan rijden. Vanaf nu richting westen. Dallas zou de volgende stop worden. In Florida hebben we nog met pistolen geschoten op zon schietbaan. Je gaat naar binnen, geeft je rijbewijs en je krijgt drie pistolen en een lading kogels in je handen gedrukt. Veel plezier ermee. Pistool schieten is wel gaaf en ook nog vrij ingewikkeld. In de film of bij Penoza schiet iedereen eigenlijk altijd raak of kunnen ze ook goed mikken als ze rennend schieten. In het echt is het vanaf stilstaan al moeilijk. Maar wel super gaaf.

In Dublin, onder Dallas woont meneer Smink. Hij is 25 jaar geleden naar Texas verhuist en is nu boer. Wij hebben hem gebeld en we mochten langs komen. Ook dat was heel gezellig en ook interessant want hij heeft ons een aantal Amerikaanse boerderijen laten zien. Deze boeren waren overigens wel allemaal Nederlanders. Voor de kenners onder ons: We hebben een boerderij bezocht met 3000 melkkoeien, 300 Hectare grond en 25 Mexicanen in dienst. Hij molk 3x per dag. De melkput werd 19,5 uur bemand. Er stonden veel trekkers, shovels en andere materialen. Kortom ze pakken het hier groot aan. Hij vertelde zelfs over boeren met 15.000 melkkoeien. Of akkerbouwbedrijven met 2500 hectare grond. We hebben drie boerderijen bezocht met meneer Smink. Toen was het al oudejaarsdag en zijn we gaan rijden richting Dallas. Om 17.00 uur even gestopt bij de mac voor Wifi en telefoon stond roodgloeiend. Allemaal goede wensen voor het nieuwe jaar. Ook gek want bij ons was het nog licht.

In Forth Worth (naast Dallas, is eigenlijk samen 1 grote stad) heb je de stockyards. Dit is een soort kleine wijk wat in het teken staat van het wilde westen en cowboys. Zie fotos. Hier hebben we de camper geparkeerd en zijn we gebleven voor oudjaar. Eerst lekker gegeten in een Texas roadhouse restaurant en daarna naar de White Elephant Saloon. Hier zat het vol met cowboys. Laarzen, spijkerbroeken, bloesjes en van die houden. Ik heb het nagevraagd en het waren allemaal echte cowboys uit Texas en Oklahoma die daar oud en nieuw kwamen vieren. Erg gezellig! Vuurwerk hebben we niet gezien want we zaten binnen. Nieuwjaarsdag was kalm. We zijn even de stad in geweest en hebben wat souvenirs gekocht. Snachts was het -7 graden en overdag in de zon kon je zowat in je tshirt lopen. Dat is in heel Texas. En het waait er altijd.

Na Dallas zijn we nog even naar het Noorden gereden. Net over de grens van Texas en Oklahoma zit het grootste casino ter wereld. In Oklahoma zitten sowieso veel casino's want er wonen van oorsprong veel indianen en die mogen zonder vergunning iets doen met kansspelen. En het casino was echt groot. We hebben eerst automaten gespeeld maar die vraten al mijn geld op. Floris ging wat beter op de automaten. Daarna BlackJack waarmee ik het gelukkig weer kon terug verdienen. Het casino was echt super dik!

Nu zijn we onderweg naar Roswell (je weet wel, waar die ufo is neergestort) om vanaf daar naar Albuquerque te rijden en dan via de interstate de bergen over te steken naar de Flagstaff en vanaf daar naar Grand Canyon. En nu is Texas ook echt plat, droog en dor. Net als in de cowboy films. Daarvoor, voor Dallas, was het nog groen en bergachtig. We blijven zoveel mogelijk in het zuiden want snachts in de camper word het ijskoud. We moeten zelfs het water er uit laten lopen anders bevriezen de leidingen. We steken de bergen over via de interstate want op de gewone wegen kan je als je ingesneeuwd raakt wel een paar dagen stil staan. Daar hebben we geen zin in.

Allemaal nog de beste wensen en tot de volgende keer!

• 04 Januari 2014 - 21:59

Evelien:

Hoi Jan en Floris, vast onvergetelijk de feestdagen op zon andere plaats vieren. En met telefoon en internet lijkt het echt niet ver... Maar jullie zijn wel ver weg. En wat een verschil, op de ene plaats in je zwembroek en nu koud en vriezend weer. Jullie zijn al n mooi eind op weg en hebben nog een maand te gaan. Leuk dat jullie je ervaringen met ons delen! Goeie reis verder! Liefs,

• 05 Januari 2014 - 06:22

Daphne :

Wat gaaf zeg! Voor jullie ook een gelukkig nieuwjaar en veel plezier nog! Geniet ervan. Groetjes vanuit Sri Lanka

• 06 Januari 2014 - 12:40

Jan En Rita Kooloos:

Wat een prachtig verhaal
    We krijgen er steeds meer zin in om het ook te gaan meemaken
    Jan en Floris een heel gelukkig en mooi 2014
    Voor jullie is die prachtig begonnen
    Genieten nog
    Gr.

• 06 Januari 2014 - 14:10

Gerda Van Den Hengel:

Hoi Jan en Floris. Gelukkig nieuwjaar. Gezellig om jullie reisverslag te lezen. Nog een mooie tijd gewenst.
    Geniet ervan!! Groeten uit Leusden.

• 12 Januari 2014 - 22:45

Simone:

Wauw om een klein beetje te zien wat jullie doen en zien jullie ondernemen lekker veel zo 2014 in mooi mannen veel plezier verder nog.
    Groetjes,
    Marco en Simone